- Voor HBO geschoolde hulpverleners
- 3 bijeenkomsten van 4 uur
- Studielast zelfstudie 9 uur
- SKJ Accreditatienummer / ID nummer SKJ201140
Algemeen leerdoel
Na het volgen van deze training kan een begeleider die werkt met mensen met autisme op een effectieve, positieve en autismevriendelijke manier de cliënt en diens omgeving ondersteunen om de gestelde doelen te bereiken. De training is dusdanig vormgegeven dat de begeleider hetgeen hij / zij leert direct kan toepassen in de praktijk. Het accent ligt op het begeleiden van kinderen en jongeren. Daarnaast krijgen de deelnemers RAC Academy mee over hoe zij in de toekomst de vaardigheden bij elkaar en zichzelf kunnen blijven toetsen en is er ruim aandacht voor het leren van en met elkaar. De deelnemer zal zich na de training meer bekwaam voelen en passende interventies onderbouwd in zijn / haar begeleiding in kunnen zetten.
Inhoud
Tijdens de training ‘begeleiden van mensen met autisme in hun omgeving’ staan drie thema’s centraal. De thema’s zijn gekoppeld aan de kennis en vaardigheden die begeleiders nodig hebben om mensen met autisme en hun omgeving adequaat te begeleiden.
Allereerst de kennismaking met de Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Deelnemers ervaren wat het is om ASS te hebben middels het AutismeBelevingsCircuit (van Autisme Centraal uit Gent). Hierbij wordt aandacht besteed aan de toelichting van vier verklaringstheorieën onderliggend aan ASS: Centrale Coherentie (CC: het zien van samenhang), Theory of Mind (ToM: het kunnen verplaatsen in de belevingswereld van de ander), Executief Functioneren (EF: hogere controlefuncties van het brein; het flexibel toepassen van oplossingsstrategieën) en Sensorische integratie (SI: het waarnemen van de zintuigen en verwerken van de zintuigelijke informatie. Vervolgens wordt middels Brain Blocks (van den Ven, 2015) toegelicht hoe het brein met ASS werkt ten opzichte van een brein zonder autisme. Er wordt stil gestaan bij het verklaringsmodel van Martine Delfos (Delfos & Groot, 2016) “Mental Age Spectrum within 1 Person” (MAS1P) waarbij er sprake is van een spectrum aan mentale leeftijden die binnen één persoon voorkomen. Extra aandacht is er voor de (vertraagde) sociaal emotionele ontwikkeling van mensen met ASS. Met behulp van het IJsbergmodel wordt de vertaalslag gemaakt van theorie naar praktijk, zodat deelnemers direct op een praktische manier met de geleerde theorie in het werkveld aan de slag kunnen.
Bij het tweede thema staat de begeleidersrol centraal. Er wordt een koppeling gemaakt tussen de theorie in de eerste bijeenkomst en wat dit betekent in de praktijk. Er wordt stil gestaan bij de hulpverleningsrelatie met een cliënt en hoe aansluiting te vinden bij de cliënt en zijn/haar hulpvragen. De praktische vertaalslag van doelen naar handelen en materialen in de begeleiding wordt gemaakt. De kennismaking met oplossingsgerichte intervisie is een belangrijk doel van de bijeenkomst, zodat deelnemers ervaren hoe belangrijk het is dilemma’s binnen casuïstiek vanuit eigen kracht te bespreken.
Bij het derde thema wordt gekeken waar het systeem van de cliënt uit bestaat, hoe deze bij de zorg te betrekken en welke spanningsvelden dit oplevert. Wanneer er enkel met een cliënt gewerkt wordt, is zorg minder effectief en worden vaardigheden moeilijker vastgehouden. Deze bijeenkomst zet het geleerde in bijeenkomst 1 en 2 in het perspectief van de cliënt en zijn haar omgeving. Er wordt gewerkt met het maken van een FIT (Aelen, 2016) waarin begeleiders op zoek gaan naar oorzakelijke en in standhoudende factoren van het te onderzoeken gedrag, het probleem, de problematische interactie of de emotie. Daarnaast leren de begeleiders een verhoogde Expressed Emotion (EE) herkennen, zijn zij bewust van het effect op de geïdentificeerde patiënt (Clifford & Gevers, Cursus 3 op een rij; het ouderprogramma, 2010) en krijgen zij handvatten om dit met het gezin op te pakken. Als laatste ligt de nadruk op de kracht van positiviteit en leren begeleiders meerdere leuke methoden om de aandacht binnen een gezin te verplaatsen naar dat wat er wel goed gaat.
Bij deze training ontvangt de deelnemer het boek: ” Autisme Centraal” van Kobe VanRoy